divendres, 19 de setembre del 2008

Escola Pública, Escola Privada

Com cada començament de curs, l’educació omple les planes dels diaris i obren les notícies de ràdio i televisió.

Ahir vaig escoltar algunes dades del nou informe Bofill. El titular era que l’escola privada superava en resultats a la pública. Al llegir-ho vaig recordar un succés que va ocórrer fa uns anys, amb els resultats de la selectivitat. Es va publicar que l’escola privada superava en una dècima a l’escola pública en els resultats de la selectivitat. Al veure la notícia em vaig posar en contacte immediatament amb els responsables de les proves de selectivitat, demanant les notes de les PAU de tots els instituts de Catalunya. Els hi vaig dir que el motiu de la meva sol·licitud era poder comparar els resultats del meu centre, amb el dels voltants o similars per veure si obteníem uns resultats òptims o no, respecte al nostre entorn geogràfic o social. La resposta va ser que ells no podien donar aquesta informació, ja que no volien crear rànquings de centres escolars. Jo els hi vaig respondre, però si ja feu rànquings publicant comparatives entre escoles públiques i privades !! i no van saber que contestar.

A mi em sembla bé que no es facin rànquings i, per tant, que hi hagin escoles estigmatitzades pels resultats produïts per la seva realitat social. Ara bé, tampoc m’agrada que es facin trampes i es manipulin els resultats. No podem fer una generalització entre escola pública i privada, com si fossin un únic centre. Hi ha centres privats que fan una feina molt professional i digne i, d’altres, que són autèntics “xiringuitos” de platja. També passa d’una manera similar a l’escola pública, que depèn molt de la zona on estigui ubicat i de l’equip humà que hi treballa.

S’ha de puntualitzar que els resultats de la selectivitat publicats, la diferència de nota no és significativa entre les dues escoles, i aquesta és la única, o de les poques dades fiables, imparcials i de referència que es poden utilitzar, ja que les notes finals dels alumnes al centre són sovint manipulades i inflades a l’alça per moltes escoles. També hi ha constància que les proves de competències bàsiques que es passen a les escoles, son sovint manipulades per centres, que preparen als alumnes abans de passar-li la prova, perquè els resultats siguin bons.