diumenge, 5 d’octubre del 2008

L’avaluació a primària

Una vegada més, els polítics utilitzen l’educació per desviar l’atenció i evitar així haver de donar explicacions de la seva gestió.
Sembla ser, que ara, avaluar als alumnes al final de la primària és la solució a tots els mals de l’educació i un cop més van errats. La informació que ens passen les escoles de primària, quan rebem els seus alumes a la secundària, és força acurada. No només ens donen informació acadèmica, sinó de les famílies, possibles problemàtiques, i fins i tot, de relació entre diferents alumnes. Es resum, s’ha de felicitar als mestres de primària, per la seva tasca avaluativa, en tots els sentits.
A la secundària, ja fa anys que passem proves de competències bàsiques i res no ha canviat. Aquestes proves serveixen per dedicar-se a fer estadístiques molt maques, però els resultats no serveixen per millorar la qualitat (perquè no volen, és clar). Quan detecten resultats dolents, solen respondre : “per millorar els resultats, haurem de canviar la prova”.
Algú pot pensar què estic en contra, perquè no vull que em controlin o valorin la meva tasca docent. Doncs aneu errats. Jo porto quasi 16 anys treballant de professor i, encara mai, ningú ha entrat a la meva classe a veure si faig una bona tasca docent o no. Curiosament, sí que han entrat alumnes del CAP, per aprendre de mi. Curiós oi? Ensenyo a futurs nous professors, quan ningú s’ha molestat a comprovar que soc un model a seguir.
També estic convençut que tota la paperassa que he lliurat, com poden ser les programacions, han quedat abandonades en algun racó.
També sabem que alguns centres han manipulat els resultats de les proves, ja que quan els hi arriba la prova, es passen uns dies preparant als alumnes perquè obtinguin uns bons resultats.
Quan el Departament diu que aproven el 80% dels alumnes, creieu que aquesta dada té algun significat ? Ens preguntem alguna vegada que saben realment els alumnes? Estan preparats per fer els estudis superiors? Estan preparats per enfrontar-se al món real?
Volem realment millorar l’educació? Doncs fem-ho seriosament. Com? És senzill :
• Què a l’escola arribi un equip de professionals qualificats i amb poder de decisió (què puguin ordenar i executar els canvis necessaris).
• Aquest equip s’hauria de passar almenys un trimestre en el centre analitzant a fons tot el funcionament : classes, programacions, reunions, tasques diverses, gestió, etc.
• Al final haurien d’escriure un dictamen vinculant que s’hagi de complir.
• Sí, per exemple, arriben a la conclusió de que em falta formació de pedagogia o que he de millorar alguns aspectes docents, trobar els mecanismes de millora, com un pla de formació obligatori. Ara bé, si resulta que fan falta mitjans materials, que els posin a la nostra disposició.
Per acabar, si voleu millorar realment la qualitat de l’ensenyament, tindreu a la gran majoria del professorat a la vostra disposició. Si us avorriu als vostres despatxos i voleu fer-nos perdre el temps, per poder justificar la vostra inoperància, aneu a jugar al golf, que segur que us ho pagaran com a dietes.

2 comentaris:

Jose Martín ha dit...

Bona reflexió!
Però sembla que accions d'aquest tipus mai sortiran dels cervells atrofiats dels experts de despatx.

Joan ha dit...

Sempre sentim les opinions de suposats experts, que mai han trepitjat una aula de primària o secundària.
i per tant, no tenen ni idea del que està succeint en els centres.