dijous, 2 d’agost del 2007

Circulem a 80

Ja fa dies que es parla d’una iniciativa per a reduir la contaminació a les grans ciutats i que consisteix en reduir la velocitat dels vehicles a 80 km/h. A mi d’entrada em sembla molt bona idea per varies raons. La primera és que jo no utilitzo el cotxe per anar a treballar i llavors m’estalvio tant les caravanes com les limitacions de velocitat (una raó egoista). La segona raó és que tot estalvi energètic, degut a la reducció del consum de combustible, com de reducció de la contaminació, a través de la reducció d’emissions de gasos a l’atmosfera, és molt positiu. La tercera es que aquesta reducció de velocitat redueix el risc d’accidents greus i millora la fluïdesa en la circulació.

Quan agafo el cotxe i condueixo per aquestes vies afectades per la reducció de velocitat i miro al meu costat els vehicles que m’acompanyen, m’adono que quelcom no encaixa. Hi proliferen molts cotxes tot terreny i de gran cilindrada que superen tots de molt els 10 litres de consum als 100 km, sent molt optimistes. Llavors em pregunto d’una forma ingènua. De que serveix reduir la velocitat per contaminar menys, si els cotxes cada cop són d’una cilindrada més gran i consumeixen més combustible ? No seria més eficaç reduir el consum dels cotxes? I ja em topat com sempre amb els interessos econòmics, aquest cop, de la industria de l’automoció.

Podríem circular tots a 100 km/h si els cotxes fossin més eficients i ecològics, reduint d’una forma significativa el consum i la contaminació, sense sacrificar tant la velocitat. He de reconèixer que és molt injust obligar a reduir la velocitat als conductors que han tingut molta cura a l’hora d’escollir un cotxe de baix consum i deixar circular autèntics monstres depredadors de combustible.