divendres, 31 d’agost del 2007

El calendari escolar

Ja s’acaben les vacances escolars i els pares podran deixaran de fer cabrioles per aconseguir col·locar als seus fills per a poder anar a treballar. Per aquest motiu cada any es parla de la possibilitat de modificar el calendari escolar per adaptar-lo a les necessitats de la societat actual.

Jo, com a professor de secundària, no mantinc una postura objectiva sobre el tema, ja que una modificació del calendari escolar, modificaria el meu calendari personal. Per això, intentaré no pronunciar-me al respecte, però si fer-hi unes reflexions.

Primer de tot, cal recordar que la jornada laboral en el nostres país és de 40 hores setmanals. Ja se que molts de vosaltres us esteu fent un far de riure, pensant que no hi ningú que només faci 40 hores, menys jo, és clar i possiblement és cert, però no hem de perdre de vista aquesta dada com a referència. Un alumne de secundaria fa aproximadament 30 hores de classe a la setmana. Hem d’afegir un parell d’hores de deures diàries, perquè senyors, els vostres fills tenen deures encara que diguin el contrari, sinó, mireu les seves agendes. Només amb això ja sumen 40 hores i ja han complert amb l’horari laboral d’un adult (encara que no són adults). Però desprès molts d’ells fan activitats extraescolars com música, llengües, dibuix, dansa, esports, etc. Podríem dir que l’alumne fa entre 44 i 50 hores a la setmana d’activitats. Crec que queda clar que no se’ls pot demanar gaire més, a no ser que vulguem que pateixin, de forma precoç, les malalties que pateixen els adults en aquesta societat moderna.

La segona reflexió que em faig és sobre, quins paràmetres ens hem de basar per decidir la dedicació horària i el calendari escolar ? Sobre els interessos dels docents ? dels pares ? Dels alumnes ? No perdem de vista que un centre escolar és un lloc dedicat a l’educació i l’aprenentatge dels nostres joves i per tant tota rebaixa o dissolució d’aquests objectius en altres com el d’aparcament de joves perjudica greument, no només la imatge del sistema educatiu, sinó la seva eficàcia.

Perquè volem més càrrega lectiva ? Volem que facin més hores de matemàtiques?, de llengües? D’informàtica? Perquè sempre es parla del calendari, però mai de l’ús que es farà del temps. La sisena hora en l’educació primària és un clar exemple d’això. Tots ens diuen que és fantàstica, òbviament els polítics i responsables del departament d’ensenyament que voleu que us diguin? Però ningú ens diu perquè ho és. Amb aquesta hora es poden fer idiomes, ciències o jugar a les cartes, això si, dins l’escola i ben aparcadets.. El problema que jo tinc és que no m’enrefio d’algú que al dissenyar aquesta sisena hora es va oblidar de comprovar si tindrien prou personal per poder aplicar-la correctament (Aquest càlcul es fa sumant, tampoc us cregueu que s’ha de ser un il·luminat) i no com passa sempre en aquest departament, que les incompetències sempre les acaben patint els que treballen a les trinxeres, en aquest cas, els mestres, traient les castanyes del foc amb voluntarisme.

Pels que no teniu la sort o la desgràcia de saber el funcionament del departament d’ensenyament, només us donaré una dada. La publicació al DOGC dels nous currículums que s’han d’aplicar aquest setembre es va publicar el 29 de juny, quan tots els llibres de les editorials ja estaven al mercat (amb el contingut basat en l’esborrany del currículum). Bé, no us explicaré més anècdotes, de moment, perquè segur que després acabaríeu tenint malsons.

Finalment no cal oblidar o vivim. En aquest país a partir del més de juny les temperatures són massa elevades per poder realitzar una tasca docent en òptimes condicions i us puc assegurar que un adolescent és una autentica estufa, imagineu-vos 20 o 30 junts. Si algú esta pensant en l’aire condicionat, permeteu-me que esclati a riure, els únics aires que hi ha estan en els mòduls prefabricats, ja que sense ells són idèntics al forn elèctric que teniu a casa vostra, però mida XXL.

Encara que sembla clara que la prioritat són els nois i noies, els que voten són els pares i per això moltes decisions són preses pensant en rendiments electorals i no en mesures que pretenen millorar el sistema educatiu i la seva formació.

Si cal modificar l’horari escolar, s’ha de fer després d’una reflexió profunda i amb uns objectius clars i no desprès d’un dinar de treball amb cafè i copa.